Tel: 0318-519167

Vaccinatie bij konijnen

Het is belangrijk uw konijn te vaccineren tegen myxomatose en VHD1 en VHD2. Dit zijn ziekten die worden overgedragen door stekende insecten (muggen). Deze ziekten zijn meestal dodelijk en komen veel voor in Nederland. Ook het konijn wat altijd binnen zit, kan dus besmet worden.

VHD virus

Deze ziekte, ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease of RHD genoemd, wordt veroorzaakt door een virus, het RHD-virus. Er zijn 2 vormen van het RHD virus, type 1 en 2. Tegen VHD1 wordt al jaren  gevaccineerd met een vaccin gecombineerd met het myxomatose virus. Er is sinds kort ook een jaarlijksvaccin beschikbaar tegen het VHD2 virus.

Een met VHD geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24-48 uur sterven, waarbij soms benauwdheid en bloedingen gezien kunnen worden voorafgaand maar ook plotselinge sterfte zonder symptomen wordt gezien. Het virus is zeer besmettelijk en wordt verspreid via speeksel, ontlasting en urine van (wilde) konijnen, besmet gras, stekende insecten maar ook via schoenen en kleding van de eigenaar. Ook konijnen die alleen binnen zitten kunnen dus besmet worden. VHD2 geeft pas 3-5 dagen na infectie ziekteverschijnselen, en maakt het dus veel gevaarlijker omdat het zich makkelijker kan verspreiden.

Er is tot op dit moment  geen behandeling beschikbaar. Het vaccin tegen VHD1 geeft een jaar bescherming. Sinds januari 2018 is het vaccin tegen VHD2 ook voor een jaar geregistreerd.

Myxomatose

Myxomatose is een ernstige konijnenziekte.

Het myxomavirus behoort tot de pokkenvirussen en is erg besmettelijk. De ziekte komt ook voor bij Europese wilde konijnen en tamme konijnen. Bij hazen komt de ziekte niet voor: deze dieren zijn er resistent tegen.

Bij konijnenfokkers is deze ziekte erg gevreesd; vaccinatie is echter wel mogelijk. De ziekte wordt verspreid door vectoren(dragers) zoals de muggen en de konijnenvlo. De symptomen zijn rood-omrande ogen, bulten op de oren, mond, neus en geslachtsorganen. De verschijnselen kunnen ook lijken op “snot”, een pasteurellabesmetting (bacterie).  Niet alle konijnen sterven, maar de meeste wel.

Bij de vaccinatie wordt uw konijn ook altijd helemaal nagekeken en geven wij adviezen over verzorging en voeding. Jonge konijnen kunnen vanaf 5 weken leeftijd geënt worden.

Dierenkliniek Veenendaal adviiseert konijnen te vaccineren

Delen met: