Tel: 0318-519167

Vaccinaties bij de kat

Wij adviseren uw kat jaarlijks te laten vaccineren tegen katten- en niesziekte.

Niesziekte
Niesziekte is een complex van meerdere virussen en bacteriën die allemaal tegelijk of apart een rol kunnen spelen bij een niezende of snotterende kat. Het Rhinotracheitisvirus (een herpesvirus) , Chlamydia en het Calicivirus zijn de hoofdrolspelers. Ze werken in op de slijmvliezen van de ogen, neus en de bek, en veroorzaken dus daarom tranende, dikke ogen, blaasjes in de bek, kwijlen, moeite met slikken, niet willen eten, snotteren, niezen en soms hoesten.
In tegenstelling tot een verkoudheid bij (gezonde) mensen, is niesziekte bij een kat niet onschuldig. Het is erg besmettelijk en ook kan het onbehandeld makkelijk uitmonden in een nare slepende aandoening met complicaties als longontsteking en ernstige oogbeschadigingen. Bovendien stoppen veel katten en kittens met eten, waardoor ze snel verzwakken.

Kattenziekte

Het kattenziekte virus is een zeer besmettelijk en dodelijk virus. Het wordt soms ook kattenparvo genoemd, omdat het veel overeenkomsten vertoond met het dodelijke parvovirus bij de hond. Gelukkig beschermd de vaccinatie goed tegen deze ziekte. Elk jaar zien we in Nederland nog uitbraken van deze gevaarlijke ziekte met veel dodelijke slachtoffers tot gevolg.

Een jaarlijkse vaccinatie tegen beide ziektes beschermt geeft goede bescherming. Ook binnenkatten kunnen deze virussen krijgen; ze komen je huis binnen via de lucht of via je kleding en schoeisel. Het is een illusie te denken dat binnenkatten dus niet gevaccineerd hoeven te worden. Een keer per jaar een prikje is afdoende, bovendien is dat altijd een mooie gelegenheid om de dierenarts je kat even helemaal goed na te laten kijken. Het vaccin tegen kattenziekte beschermt 3 jaar, en hoeft dus maar eens in de 3 jaar te worden gegeven. Helaas werkt het niesziekte vaccin echt maar een jaar en is jaarlijks herhalen van vaccinaties bij de kat noodzakelijk.

Dierenkliniek Veenendaal: katten komen buiten in aanraking met allerlei virussen

gezondheid_verzekerd

Delen met: